Konsten i en kyrka är inte bara skön för ögat den ska också få besökaren att att ta ett språng mot en andlig verklighet. Skee kyrka byggdes på 1100-talet, den har ett altarskåp från 1400-talet och en dopskål i täljsten från 1200-talet. Sedan fick den en absid på 1600-talet och väggmålningarna gjordes om på 1920-talet. Det finns romerska tempel som byggdes om till kristna kyrkor och ett sådant bygge blir en skarv mellan två tidsåldrar men förklaringen kan helt enkelt vara brist på byggnadsmaterial. Man fick helt enkelt använda det som stod till buds när en kyrka skulle byggas.
Altarskåpet i Skee kyrka
I Skee kyrkas altarskåp ser vi de kristna helgonen som små träfigurer. Men några av figurerna är lite klumpigt täljda till exempel helgonet Sankt Göran. Förklaringen är att mästaren i Lübeck hade flera gesäller vid sin sida. Att tälja alla figurerna till ett altarskåp var ett tidskrävande arbete. Precis som en praktikant i våra dagar tilldelades gesällerna varierande uppgifter för att vara behjälpliga och göra lite nytta. Ett altarskåp som enbart har tillverkats av mästaren är naturligtvis dyrare, så det kan ha varit av sparsamhet som man valde detta alternativ.
Dopet- en viktig ritual
I dagens samhälle firas dopet med en blöjtårta, men dopfunten är också en nödvändig del av ritualen. I och med dopet mottas barnet i församlingen som en del av den kristna familjen. Distinktionen som dopet utgjorde var ännu viktigare på äldre dagar, då hednatiden fortfarande låg nära i tiden. Dopfunten i Skee kyrka är från 1200-talet och Sverige kristnades på 800-talet men man kan inte låta bli att tänka sig hur en något motvillig viking lät döpa sitt barn i en sådan funt.
En eklektisk kyrka
En madonna från 1200-talet i svart täljsten. Ett långhus med stengolv och rundbågiga fönster, och sedan en predriksstol i barockstil som klättar på väggen. Det är historiska kast av det här slaget man får vänja sig vid när man går runt i Skee kyrka. Änglarna som blickar ner från taket är från vår egen epok, och de framstår som något mindre tillknäppta än de änglar vi är vana att se inom kyrkokonsten. Visst piggar de upp i den medeltida kyrkan.
Tiden sätter sina spår
Hur uppstår tron? Kan det vara en längtan efter att på något sätt vara en del av något större? När vi ser hur kyrkorummet åldras under århundraden, hur trävalv måste bytas ut, hur gamla byggnadsstilar avlöses av nya, då känns det som om man förnimmer något viktigt. Att tiden står stilla är uppenbart när man befinner sig i Skee kyrka. Om man sedan väljer att betrakta sig som en troende eller inte är upp till var och en.