Dagens unga artister kan ofta identifieras med esteter från gymnasiet och att de har lite udda still. En konstnär som kommer i en hoodie med tryck är inget ovanligt idag, men på den tiden Carl Larsson levde såg det annorlunda ut.
Från enkla förhållanden
Carl Larsson var en man som kom från enkla förhållanden i Stockholm och med tiden kom han att utvecklas som konstnär. Idag räknas han som en av de största svenska konstnärerna genom tiderna. Redan i unga år visade han upp en talang inom konstens värld och när han var 13 år rekommenderades han att söka till Konstakademien. Han påbörjade sin utbildning 1896 och fortsatte under sju år fram till 1876. Familjen, som levde under enkla förhållanden, hade inte råd att bekosta hans utbildning utan Carl Larsson fick börja arbeta. Hans första arbete var som retuschör åt en fotograf.
På många sätt var Carl Larsson speciell och det som utmärkte sig extra mycket var hans allsidighet. Hans karriär började som illustratör och det första långa jobbet han hade för tidningen Kasper. Där jobbade han som grafiker med skämtteckningar. Under tiden han jobbade fortsatte han med sina konstverk vid sidan av. Det konstverks om visar när Sten Sture befriar drottning Kristina ur fångenskapen fick han en medalj för 1876 vilket var ett av de konstverk han gjorde under tiden som han arbetade. Hans karriär fortsatte med att han illustrerade bilder i de sagor som H.C Andersen skrev. Efter två år som illustratör åt Andersen fortsatte han inom samma bana och gjorde illustrationer åt Topelius Fältskärn.
Carl Larsson hade höga mål
Carl Larsson satsade högt med sin karriär som konstnär och för att komma ännu längre i sin utveckling blev Paris ett mål. Han behöver både finansiera sin flytt och hans uppehälle efter flytten För att lyckas med det gjorde han illustrationer åt Moes och Asbjörnsens norska folksagor. Det svenska förlag som hade ordnat jobbet åt honom gick dessvärre i konkurs och hans ersättningar uteblev.
Motgångarna var inget som stoppade Carl Larsson utan han hittade nya vägar för att ta sig fram. Året efter lyckades han finansiera flytten, även om den tiden i Paris blev under hårda förhållanden med fattigdom. Efter ett år valde han att flytta tillbaka till Stockholm och än en gång var det arbetet som illustratör han fortsatte med. Han hade vid det här laget blivit en erkänd illustratör och de nya framgångarna gjorde det möjligt för honom att flytta tillbaka till Paris. Den här gången hade han en stabil ekonomi och tiden han spenderade i Paris kunde han ägna åt måleri. Det var i Grez-sur-Loing han bosatte sig och platsen har sedan legat till grund för många av de mest kända akvarellerna som finns efter honom.